Dans une même page, l’une des dernières du Temps retrouvé, Proust mentionne des œuvres littéraires ayant une sorte de correspondance avec son livre. En effet il existe des ressemblances dans son œuvre et les Mille et une Nuits que Marcel Proust ne s’en cache pas et en tire partie sous forme de métaphores. Par le biais des personnages et du narrateur, nous sommes confrontés aux moments d’extra-temporalité comme sont les contes. Nous verrons également que, Proust comme la belle héroïne qui raconte ses histoires la nuit, a l’habitude de rédiger ses textes pendant la nuit. Schéhérazade vit aussi dans un monde magique où tout devient possible et pour Marcel Proust cette magie est primordiale; ceci ne sera qu’une étape de plus pour qu’il mène sa recherche et retrouve l’essence et le sens de sa vie: son Art Poétique.
مارسل پروست در یکی از آخرین صفحات زمان باز یافته، از آثار ادبی نام میبرد که در ارتباط با نوشتههای او هستند. بدین گونه که نکات مشترکی در هزار و یکشب و آثار او وجود دارد که مارسل پروست بههیچ وجه منکر آن نمیشود، بلکه بصورت استعاره از این داستانها بهره میگیرد. مارسل پروست نیز همانند قهرمان زیبا روی هزار و یکشب که قصههایش را در شب تعریف میکند، کتابش را در شب مینگارد. شخصیتهای او و راوی این داستان همانند قصّههای هزار و یکشب، ما را به سوی لحظاتی میبرند که خارج از زمان قرار دارند. ابولحسن یکی از شخصیتهای هزار و یکشب گواهی است بر این مطلب او هم مانند راوی اثر پروست دچار دگرگونی میشود و لحظاتی در مورد هویت خود دچار شک میشود و حتی بدرستی نمیداند در کجا قرار دارد. شهرزاد نیز در دنیایی جادویی به سر میبرد که در آن همه چیز امکان پذیر است و برای مارسل پروست این جادو در خور اهمیت است و چون جستجویی است که او را پیش به سویی میبرد تا وی بتواند جوهر و معنای زندگانی اش را بیابد : هنر ادبیات.
Mots clés [Persian]
پروست، هزار و یکشب، استعاره، جستجو، خارج از زمان، هنر ادبیات