بررسی جنبه های رمانتیسم از ورای مطالعۀ رمانِ اعترافاتِ فرزندِ قرن نوشتۀ آلفرد دو موسه
محمد حسین
جواری
دانشیار دانشگاه تبریز
author
نسرین
دفترچی
دانشجوی دکترا دانشگاه تبریز
author
text
article
2010
fre
در این مقاله ، ما قصد داریم به مطالعۀ جنبه های رمانتیسم از ورای رمان اعترافات فرزند قرن نوشتۀ آلفرد دو موسه بپردازیم. این رمان به تحلیل موشکافانۀ درون مایه های رمانهای عاشقانه می پردازد و سعی در بازتاب تأثیر مکتب رمانتیسم بر نسل قرن نوزدهم دارد. این رمان در حقیقت نسخه ای از ماجراهای شکستِ عاشقانۀ نویسنده محسوب می شود که در شهر ونیز روی می دهد و تبدیل به نماد ادبی «عشقِ ناموفق» می شود. آلفرد دو موسه به عنوانِ فرزندِ قرن نوزدهم ، شروع به اعتراف علت شکست عشقی خویش می نماید. او در اعترافات صریح و بی پروای خویش همچون ژان ژاک روسو با صداقتی بی نظیر نقشی از نسل رمانتیک گرایان را ارائه می دهد. به این ترتیب، او به ارائه یک تحلیل دقیق از مفاهیم تاریخی ، اجتماعی و سیاسی واژۀ «بیماری قرن» می پردازد. هدف از این مقاله بررسی جنبه های رمانتیسم از ورای تحلیلِ جنبه های سازندۀ شخصیتهای داستان، و نیز تجزیه و تحلیل تحولات در مکتب هنری رومانتیسم از نظرِ موضوعی و زیبایی شناختی در این رمان به شمار می رود.
Etudes de Langue et Littérature Françaises
Université Shahid Chamran
2228-7957
1
v.
1
no.
2010
9
21
https://ellf.scu.ac.ir/article_10332_4c5e464647463b9e0f560ead9a61e0c2.pdf
اضطراب و کلاس زبان خارجی
text
article
2010
fre
اضطراب، علیرغم اهمیت ویژهی آن به عنوان پدیده ای روان شناختی، غالباً مورد توجه متخصصان امر تعلیم و تربیت قرار نمیگیرد. اضطراب نشان دهندهی متغیّرهای متعدّدی است که از تفاوتهای موجود میان انسانها نشاًت میگیرد. اضطراب، درون داد، پردازش اطلاعات و برون داد را تحت تاًثیر قرار میدهد و دقت، یادگیری و عملکرد کلی فرد را مختل میکند. در این مقاله میکوشیم وجوه تمایز میان اضطراب به طور عام از یک سو و اضطراب به هنگام یادگیری زبان خارجی از سوی دیگر را نشان دهیم. اما تلاش اساسی ما در این مقاله مبتنی بر ارائهی ویژگی های اضطراب در موقعیت فراگیری زبان خارجی است.
Etudes de Langue et Littérature Françaises
Université Shahid Chamran
2228-7957
1
v.
1
no.
2010
23
33
https://ellf.scu.ac.ir/article_10333_5340b93935c661eef5c3e15874d6c52b.pdf
کاربرد زبان فارسی در میان اعراب خوزستان
علاءالدین
گوشه گیر
Maître-assistant, Université Shahid Chamran
author
text
article
2010
fre
مردم خوزستان از دو گروه بزرگ قومی فارس در شرق استان و عرب در غرب آن تشکیل شده اند. اعراب، یکی از معدود گروه های قومی و زبانی کشور هستند که زبان گفتاری آنان به شاخة زبان های ایرانی از خانوادة هند و اروپایی، تعلق ندارد. همة اعراب خوزستان به گونة متجانس و محلی زبان عربی تکلم می کنند. جابجایی و اسکان گروه های کوچنده (لر، بختیاری و عرب) از یکسو موجب پیدایش گروه های زبانی مختلط عربی و فارسی در بخش خاوری شده است و از سوی دیگر، اقلیت های فارسی زبان در شهرهای بخش باختری اسکان یافته اند. بنابراین، سه گروه زبانی نسبتا همگون تک زبانه، دوزبانه و گروهی که به زبان مختلط سخن می گویند، در استان وجود دارد. گویش عربی خوزستان یکی از عناصر تشکیل دهندة هویت عرب ایرانی است. سه مفهوم اساسی را می توان در نظر گرفت : عربیت، ایرانیت و فارس (یا عجم) شدگی. گسترش زبان فارسی به عنوان زبان میانجی و زبان آموزش، مانع از دوزبانگی پایدار عربی و فارسی در میان اعراب نشده است، در حالی که دو زبانگونگی (کاربرد همزمان فارسی و گویش محلی) در میان فارسی زبانان، به زیان گویش های محلی فارسی، با شتاب رو به کاهش است که به پیدایش تک زبانی گرایش دارد. این گویش ها که هنوز با رویکرد علمی زبان شناختی به درستی شناخته نشده اند، محمل جنبه های گوناگونی است که روی هم، شیوة اصیل حیات و فرهنگ ایرانی را با همة تنوع قومی و زبانی اش تشکیل می دهد.
Etudes de Langue et Littérature Françaises
Université Shahid Chamran
2228-7957
1
v.
1
no.
2010
35
62
https://ellf.scu.ac.ir/article_10334_2f318e8967785de2ab7432efba0fabd5.pdf
از رمان نو تا نوشتار سینمایی در رمان حسادت اثر آلن رب-گریه
زهره
جوزدانی
استادیار دانشگاه اصفهان
author
سیاوش
هاشمیان
کارشناس ارشد ادبیات فرانسه از دانشگاه اصفهان
author
text
article
2010
fre
مقاله ی حاضر به مطالعه تأثیر سینما و فرآیند های فیلمی بر سبک نوشتار نویسندگان رمان نو به ویژه کار برد تکنیک های سینمایی در نوشتار رمان حسادت اثر آلن رب-گریه می پردازد. با الهام گرفتن از فیلم و تقلید آگاهانه از سینما، این نویسنده به دنبال ارائه نگرشی دیگر از ورای سبک نوشتاری خود می باشد. زیرا در قرن بیستم پدیده نوین رسانه های جمعی- به ویژه تلویزیون و سینما- بر ذهن نویسندگان و نیز خوانندگان تاثیر مستقیم می گذارد. با به کار گیری تکنیک های فیلم سازی در رمان حسادت، آلن رب-گریه می کوشد تا از یک سو واقعیتی ذهنی وغیر عینی را از جهان بازنمایی کند و از طرف دیگر قواعد معمول متن خوانی را در هم شکند.
Etudes de Langue et Littérature Françaises
Université Shahid Chamran
2228-7957
1
v.
1
no.
2010
63
78
https://ellf.scu.ac.ir/article_10335_aff73b4ed11fdbadaa65f08350c35574.pdf
انتظار در نمایشنامه صندلیهای اوژن یونسکو
احمد
کامیابی مسک
دانشیار دانشگاه تهران
author
text
article
2010
fre
در این مقاله سعی بر آن داریم تا از خلال نمایشنامهی صندلیها، اثراوژن یونسکو، نشان دهیم که با وجود پیروزی مادی گرایان و ظواهر پوچی، انسان برای نان زندگی نمیکند و پیوسته مسائل ماوراءطبیعی او را به خود مشغول میسازد. استمرار زندگی بدون داشتن انتظاری گرانمایه، عملی نیست؛ انتظاری که به صورت ذاتی با طبیعت انسان پیوند خورده باشد. از نظر اوژن یونسکو، انتظار امر پوچی نیست و حتی می تواند مفید نیز باشد. او خود میگوید که در نمایشنامه هایش، انتظار دلیلی برای حیات است. نمایشنامهی صندلیها، به عنوان شاهکار یونسکو، داستان زوج مسنی را با گذشتهای توأم با واقعیت و خیال، خاطرات، رؤیاها و حرمانها تصویر میکند. آن دو در تمام طول زندگی خود صبورانه منتظر بودهاند که امپراطور به ملاقات آنها بیاید و وقتی وی فرا میرسد، "آنها دیگر انتظاری ندارند، از زندگی خوشنودند و میمیرند". نمایشنامهی صندلیها نماد وضعیت غمبار زندگی انسانهاست. این نمایشنامه نمایش ناتوانی آدمی در تفهیم و تفاهم و داشتن انتظاری است که گر چه فرا نمیرسد، امّا قهرمانان داستان خرسندند؛ زیرا بر این باورند که او آمده است.
Etudes de Langue et Littérature Françaises
Université Shahid Chamran
2228-7957
1
v.
1
no.
2010
79
97
https://ellf.scu.ac.ir/article_10336_c9c8c0dfa17d5e2928f00e85dcc3ccc6.pdf
مولیر، نمایشنامهنویس مدرن
شهرزاد
ماکویی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
author
text
article
2010
fre
آثار زیادی دربارهی مولیر نوشته شده است، امّا هدف این مقاله تأکید بر اصالتی خاص است. نگارنده میخواهد نشان دهد که مولیر اعتقادی به عمق نمایش تراژیک و بی درمان حیات انسانی ندارد؛ و این نوع نگاه به انسانهای قرن هفدهم محدود نمیشود و ما را هم در بر میگیرد. نمایشی که مولیر ارائه کرده، مورد توجه همه نویسندگان بزرگ است؛ و مدرنیته مولیر در همین ویژگی نهفته است. به علاوه، با مقایسهی شخصیتهای ژولین سورل بالزاک و تارتوف مولیر در مییابیم که تجانسی میان عشق این دو چهرهی داستانی وجود دارد. این مدرنیته شامل حال دون ژوان، قهرمان نمایشنامهی دیگر مولیر نیز میشود که طی قرنها موردستایش فراوان قرار گرفته است. این نمایشنامه به مسایل ماوراء طبیعی عمدهای، بخصوص به مبارزهی دون ژوان با تقدیر می پردازد. عصیان دون ژوان نمادی از سرنوشت غمبار و بی معنای زندگی انسانی است.
Etudes de Langue et Littérature Françaises
Université Shahid Chamran
2228-7957
1
v.
1
no.
2010
99
107
https://ellf.scu.ac.ir/article_10337_260e03da75eafae4b9cbdd8246394c56.pdf
رمان «اخلاق ستیز» اثر آندره ژید، ستایش یا انتقاد؟
سارا
رئیس پور
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه شهید چمران اهواز
author
text
article
2010
fre
آندره ژید، نویسندهی فرانسوی در قرن بیستم، با نوشتن رمان اخلاق ستیز خوانندگان زمان خود را دچار حیرت کرد و بدین وسیله آنها را واداشت تا به موضوع اخلاق بیندیشند. اخلاق، به واسطـهی محدودیـتهایی که به فرد تحمیـل میکنـد، طبـعاً از آزادی فردی میکاهد؛ امّا در ارتباط با شخصیت اصلی رمان، که میشل نام دارد، آزادی از نظر او چیست ؟ وی چه استنباطی از این مفهوم در ذهن دارد ؟ بهرغم آن که او در ظاهر جویای آزادی مشروع میباشد، ولی طی حوادث با عملکرد خود نشان میدهد که از استفاده از این آزادی ناتوان است. اگر وی اخلاق ستیز است، علل شخصی و غیرشخصی اخلاق ستیزی وی از یک سو ناشی از تمایلات غریزی او، و از دیگر سو حاصل آموزشهای فلسفی شخصیت دیگر رمان میباشد که "منالک" نامیده میشود و نمادی است از فلاسفه یی همچون نیچه، که براندیشهی نویسنده تأثیر گذاشتهاند. با توجه به اخلاق ستیزی میشل، ارتباط بین دو مفهوم آزادی و اخلاق ازدیدگاه وی قابل توجه است زیرا آنچه میشل میجوید آزادی نیست بلکه هرج و مرج است. در واقع آندره ژید با نگارش این اثر، هرج ومرج طلبی را به طور ضمنی مورد انتقاد قرارداده است و اثرش به همین دلیل کتابی است هشدار دهنده.
Etudes de Langue et Littérature Françaises
Université Shahid Chamran
2228-7957
1
v.
1
no.
2010
109
122
https://ellf.scu.ac.ir/article_10338_3be2e3fab6f0e40d83ad10a6abe8e693.pdf
بررسی ریشههای تودهگرایی فرانسوی و ابعاد ادبی و اروپایی آن
طهمورث
ساجدی
استادیار دانشگاه تهران
author
text
article
2010
fre
اوّلین بیانیهی ادبیات توده گرایانه، یا ادبیات با بیان تودهای، در سال 1929، درست در اوج غوغای سور رئالیستها، منتشر شد. تا این زمان، آثاری در زمینهی ادبیات تودهای هم در فرانسه و هم در کشورهای اروپایی منتشر شده و حتی منتقدان از نوع ادبی "توده گرایانه" صحبت کرده بودند. امّا در این دوره گروهی از نویسندگان دیگر مکاتب ادبی، از جمله طرفداران مکتب ناتورالیسم، که به اهداف خود نرسیده بودند، سعی کردند مکتب جدیدی به پا دارند و به موضوعاتی بپردازند که به تودهها و طبقات پایین یا اقشار محروم جامعه مربوط میشد. در نتیجه، داستان پردازان تودهگرا آثار جاودانی خلق کردند و چنان تأثیر گذار شدند که پیروانی در بسیاری از کشورهای اروپایی پیدا کردند و این نفوذ تا بدانجا پیش رفت که هنر سینما نیز از آن پیروی کرد و فیلم هایی سینمایی بر اساس این آثار ساخته شد. بنابراین، ما برآنیم که در اینجا ابتدا به بیان نکات عمدۀ سیر تکوینی این توده گرایی، تأثیرات ادبی و هنری آن، و وضعیت فعلی آن بپردازیم؛ و سپس، ویژگیهای مهم این نوع ادبی را تحلیل کنیم
Etudes de Langue et Littérature Françaises
Université Shahid Chamran
2228-7957
1
v.
1
no.
2010
123
137
https://ellf.scu.ac.ir/article_10339_d00e304559cc680f881c88fd811a9d06.pdf