@article { author = {DJAVARI, Mohammad-Hosein and DAFTARTCHI, Nasrine}, title = {Les avatars romantiques dans La confession d''un enfant du siècle d''Alfred de Musset}, journal = {Etudes de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {1}, pages = {9-21}, year = {2010}, publisher = {Université Shahid Chamran}, issn = {2228-7957}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Dans cet article, nous envisageons d’étudier la métamorphose des qualités romantiques à travers La confession d''un enfant du siècle d’Alfred de Musset. Ce roman s''appuie sur la représentation de thèmes romantiques et témoigne de l''influence de l''univers romantique sur la génération du XIXe siècle. Il constitue en réalité une copie de l''aventure vénitienne qui devient le symbole littéraire de la déchéance d''amour. Musset, l''enfant du XIX e siècle, confesse de manière romantique les causes de sa déchéance, en mettant autant de franchise que Jean-Jacques Rousseau dans ses confessions. Il dresse le portrait de la génération des romantiques, offrant une analyse minutieuse des éléments historiques, sociaux et politiques de la notion du « mal du siècle ». L’objectif de cette étude est de souligner la trace des avatars romantiques à travers l’étude des aspects constructifs des personnages, ainsi que l’analyse des avatars thématiques et esthétiques du romantisme dans ce roman.}, keywords = {Confession,Romantisme,amour,nostalgie,mal du siècle}, title_fa = {بررسی جنبه های رمانتیسم از ورای مطالعۀ رمانِ اعترافاتِ فرزندِ قرن نوشتۀ آلفرد دو موسه}, abstract_fa = {در این مقاله ، ما قصد داریم به مطالعۀ جنبه های رمانتیسم از ورای رمان اعترافات فرزند قرن نوشتۀ آلفرد دو موسه بپردازیم. این رمان به تحلیل موشکافانۀ درون مایه های رمانهای عاشقانه می پردازد و سعی در بازتاب تأثیر مکتب رمانتیسم بر نسل قرن نوزدهم دارد. این رمان در حقیقت نسخه ای از ماجراهای شکستِ عاشقانۀ نویسنده محسوب می شود که در شهر ونیز روی می دهد و تبدیل به نماد ادبی «عشقِ ناموفق» می شود. آلفرد دو موسه  به عنوانِ فرزندِ قرن نوزدهم ، شروع به اعتراف علت شکست عشقی خویش می نماید. او در اعترافات صریح و بی پروای خویش همچون ژان ژاک روسو با صداقتی بی نظیر نقشی از نسل رمانتیک گرایان را ارائه می دهد. به این ترتیب، او به ارائه یک تحلیل دقیق از مفاهیم تاریخی ، اجتماعی و سیاسی واژۀ «بیماری قرن» می پردازد. هدف از این مقاله بررسی جنبه های رمانتیسم از ورای تحلیلِ جنبه های سازندۀ شخصیتهای داستان، و نیز تجزیه و تحلیل تحولات در مکتب هنری رومانتیسم از نظرِ موضوعی و زیبایی شناختی در این رمان به شمار می رود.}, keywords_fa = {اعتراف,رمانتیسم,تحولات,عشق,اشتیاق,بیماری قرن}, url = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10332.html}, eprint = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10332_4c5e464647463b9e0f560ead9a61e0c2.pdf} } @article { author = {}, title = {L’anxiété et le cours de langue étrangère}, journal = {Etudes de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {1}, pages = {23-33}, year = {2010}, publisher = {Université Shahid Chamran}, issn = {2228-7957}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Malgré l'importance particulière de l'anxiété en tant que phénomène psychologique, elle n'est souvent pas prise en compte par les spécialistes du domaine de l'enseignement-apprentissage. L’anxiété est un phénomène représentant de multiples variantes qui ressortent de la différence existant entre les êtres humains. L’anxiété influence l’input, le traitement, l’output, et peut enchevêtrer l’attention, l’apprentissage et donc la performance. Dans ce propos, nous examinons le phénomène de l’anxiété dans le cours de langue dispensé aux apprenants adultes. Nous nous efforçons de distinguer l’anxiété générale de l’anxiété de la langue étrangère. Notre tâche essentielle consiste à savoir quelles sont les caractéristiques de l’anxiété dans la situation d’apprentissage d’une langue étrangère.}, keywords = {anxiété,apprenant adulte,enseignement-apprentissage,langue étrangère}, title_fa = {اضطراب و کلاس زبان خارجی}, abstract_fa = {اضطراب، علی­رغم اهمیت ویژه­ی آن به عنوان پدیده ای روان شناختی، غالباً مورد توجه متخصصان امر تعلیم و تربیت قرار نمی­گیرد. اضطراب نشان دهنده­ی متغیّرهای متعدّدی است که از تفاوت­های موجود میان انسان­ها نشاًت می‌گیرد. اضطراب، درون داد، پردازش اطلاعات و برون داد را تحت تاًثیر قرار می­دهد و دقت، یادگیری و عملکرد کلی فرد را مختل می‌کند. در این مقاله می‌کوشیم وجوه تمایز میان اضطراب به طور عام از یک سو و اضطراب به هنگام یادگیری زبان خارجی از سوی دیگر را نشان دهیم. اما تلاش اساسی ما در این مقاله مبتنی بر ارائه­ی ویژگی های اضطراب در موقعیت فراگیری زبان خارجی است.}, keywords_fa = {اضطراب,فراگیری بزرگسالان,آموزش-یادگیری,زبان خارجی}, url = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10333.html}, eprint = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10333_5340b93935c661eef5c3e15874d6c52b.pdf} } @article { author = {GOUSHEGIR, Aladin}, title = {L’USAGE DU PERSAN CHEZ LES ARABES DU KHUZESTÂN}, journal = {Etudes de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {1}, pages = {35-62}, year = {2010}, publisher = {Université Shahid Chamran}, issn = {2228-7957}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {La population du Khuzestân se compose de deux grands ensembles ethniques : persan à l’Est et arabe à l’Ouest. Les Arabophones forment une des rares communautés ethnolinguistiques dont le parler ne fait pas partie de la famille des langues iraniennes. Dans tous les cas, le persan “standard” joue le rôle de langue véhiculaire. Le déplacement des groupes “instables” - Lors, Baxtiâri, et Arabes - a fait apparaître des groupes linguistiques mixtes arabo-persans dans la partie orientale. De même, il existe des minorités persanes dans les villes de la zone arabophone. On trouve donc des groupements relativement homogènes de locuteurs unilingues, de bilingues et de ceux qui utilisent une langue mixte. Une étude sur l’usage alterné du fârsi et de l’arabe dialectal peut être un moyen pour évaluer le procès d’intégration d’une minorité ethnolinguistique. L’arabe dialectal n’est qu’un des composants de l’identité arabo-iranienne. Trois notions semblent se dégager : arabité, iranité et persanisation. L’arabité et l’iranité sont deux aspects complémentaires d’une seule identité. L’arabité recouvre la descendance, l’appartenance tribale, l’usage du dialecte arabe. L’iranité se définirait par les rapports avec l’Etat et le territoire. La persanisation (arabe musta’jam), elle, implique des rapports sociaux étroits avec les Persans et l’usage du fârsi. Les changements en Iran tendent vers un brassage ethnique. La diglossie (persan et un dialecte) et l’abandon des dialectes dévalorisés au profit d’une langue véhiculaire, elle-même ayant de multiples variantes, en sont une conséquence. Pourtant, ces dialectes divers, d’une richesse mal connue, portent en eux les multiples facettes d’un savoir vivre persan original au sein d’une pluralité ethnolinguistique.}, keywords = {Arabophone,Khuzestân,persanophone,dialectes iraniens,langue mixte,bilinguisme}, title_fa = {کاربرد زبان فارسی در میان اعراب خوزستان}, abstract_fa = {مردم خوزستان از دو گروه بزرگ قومی فارس در شرق استان و عرب در غرب آن تشکیل شده اند. اعراب، یکی از معدود گروه های قومی و زبانی کشور هستند که زبان گفتاری آنان به شاخة زبان های ایرانی از خانوادة هند و اروپایی، تعلق ندارد. همة اعراب خوزستان به گونة متجانس و محلی زبان عربی تکلم می کنند.                 جابجایی و اسکان گروه های کوچنده (لر، بختیاری و عرب) از یکسو موجب پیدایش گروه های زبانی مختلط عربی و فارسی در بخش خاوری شده است و از سوی دیگر، اقلیت های  فارسی زبان در شهرهای بخش باختری اسکان یافته اند. بنابراین، سه گروه زبانی نسبتا همگون تک زبانه، دوزبانه و گروهی که به زبان مختلط سخن می گویند، در استان وجود دارد.                 گویش عربی خوزستان یکی از عناصر تشکیل دهندة هویت عرب ایرانی است. سه مفهوم اساسی را می توان در نظر گرفت : عربیت، ایرانیت و فارس (یا عجم) شدگی. گسترش زبان فارسی به عنوان زبان میانجی و زبان آموزش، مانع از دوزبانگی پایدار عربی و فارسی در میان اعراب نشده است، در حالی که دو زبانگونگی (کاربرد همزمان فارسی و گویش محلی) در میان فارسی زبانان، به زیان گویش های محلی فارسی، با شتاب رو به کاهش است که به پیدایش تک زبانی گرایش دارد. این گویش ها که هنوز با رویکرد علمی زبان شناختی به درستی شناخته نشده اند، محمل جنبه های گوناگونی است که روی هم، شیوة اصیل حیات و فرهنگ ایرانی را با همة تنوع قومی و زبانی اش تشکیل می دهد.}, keywords_fa = {خوزستان,عربی,فارسی زبان,گویش های ایرانی,تعلق زبانی,تعلق قومی,زبان مختلط,دوزباگونگی,دوزبانگی,مردم شناسی زبان شناختی}, url = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10334.html}, eprint = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10334_2f318e8967785de2ab7432efba0fabd5.pdf} } @article { author = {JOOZDANI, Zohreh and HASHEMIAN, Siavash}, title = {Du Nouveau Roman à l’écriture filmique d’Alain-Robbe Grillet dans La Jalousie}, journal = {Etudes de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {1}, pages = {63-78}, year = {2010}, publisher = {Université Shahid Chamran}, issn = {2228-7957}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  Cet article se propose comme postulat de recherche d’étudier les effets et les impacts du cinéma qui sont repérables sur le mode d’écriture du Nouveau Roman et surtout celui d’Alain Robbe-Grillet et les procédés filmiques ayant laissé des traces sur l’écriture de ce dernier, en particulier sur La Jalousie. Alors, relever les imitations, disons conscientes, qu’on peut retrouver à travers le style adopté par cet auteur et repérer les nouvelles techniques d’écriture inspirées par le cinéma nous rendent claire la nouvelle conception du monde que cet écrivain cherche à évoquer. Le recours au cinéma est un phénomène général, du fait que les médias visuels, à savoir la télévision et le cinéma, au vingtième siècle ont surchargé la mentalité des écrivains aussi bien que celle des lecteurs des références visuelles d’ordre filmique ou plus nettement cinématographique. L’adoption des procédés filmiques dans La Jalousie se fait afin de représenter une subjectivité, de privilégier l’image mentale et de déconstruire l’ordre habituel de lecture.}, keywords = {Robbe-Grillet,nouveau roman,La Jalousie,procédés filmiques,écriture subjective}, title_fa = {از رمان نو تا نوشتار سینمایی در رمان حسادت اثر آلن رب-گریه}, abstract_fa = {مقاله ی حاضر به مطالعه تأثیر سینما و فرآیند های فیلمی  بر سبک نوشتار نویسندگان رمان نو به ویژه کار برد تکنیک های سینمایی در نوشتار رمان حسادت اثر آلن رب-گریه می پردازد. با الهام گرفتن از  فیلم و تقلید آگاهانه از سینما، این نویسنده به دنبال ارائه  نگرشی دیگر از ورای سبک نوشتاری خود می باشد. زیرا در قرن بیستم پدیده نوین رسانه های جمعی- به ویژه تلویزیون و سینما- بر ذهن نویسندگان و نیز خوانندگان تاثیر مستقیم می گذارد. با به کار گیری تکنیک های فیلم سازی در رمان حسادت، آلن رب-گریه می کوشد تا از یک سو واقعیتی ذهنی وغیر عینی را  از جهان بازنمایی کند و از طرف دیگر قواعد معمول متن خوانی را در هم شکند.}, keywords_fa = {رب-گریه,رمان نو,رمان حسادت,فرآیند های فیلمی,نوشتار غیر عینی}, url = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10335.html}, eprint = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10335_aff73b4ed11fdbadaa65f08350c35574.pdf} } @article { author = {Kamyabi Mask, Ahmad}, title = {L’attente Dans Les Chaises d’Eugène Ionesco}, journal = {Etudes de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {1}, pages = {79-97}, year = {2010}, publisher = {Université Shahid Chamran}, issn = {2228-7957}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Cet article essaie d’aborder cette question que malgré le triomphe des matérialistes et les apparences de l’absurde, l’Homme ne vit pas de pain et il est toujours interpellé par les questions d’ordre métaphysique. Il ne peut pas arriver à vivre si rien ne vient combler l’attente transcendante, qui, de manière viscérale, corresponde à sa nature profonde. Pour Ionesco, l’attente n’est pas absurde et lui paraît même quelque chose de fécond. Ionesco a confirmé lui-même que l’attente, dans son théâtre, devenait une preuve de  l’existence. Les Chaises,considéré comme chef-d’œuvre de Ionesco, raconte l’histoire d’un couple de vieillard qui ont derrière eux un passé réel ou imaginé, des souvenirs, des rêves, des regrets. Tout au long de  leur vie ils ont attendu patiemment que l’Empereur leur rendre visite, quand celui-ci arrive «Les personnages n’ont rien à attendre, ils sont satisfaits, ils se sont accomplis, ils disparaissent. ». Les Chaises symbolisent une situation tragique de la condition humaine, c’est la représentation de l’impossibilité de se faire comprendre par le langage, c’est aussi une attente trompée, parce que personne n’arrive… mais les vieux sont comblés parce qu’ils s’imaginent que c’est arrivé.        }, keywords = {L’attente,l’absurde,l’espoir,l’espérance,l’espace du monde,Orateur,l’Empereur,personnages invisibles,le message}, title_fa = {انتظار در نمایشنامه صندلی‌های اوژن یونسکو}, abstract_fa = {در این مقاله سعی بر آن داریم تا از خلال نمایشنامه­ی صندلی­ها، اثراوژن یونسکو، نشان دهیم که با وجود پیروزی مادی گرایان و ظواهر پوچی، انسان برای نان زندگی نمی­کند و پیوسته مسائل ماوراء­طبیعی او را به خود مشغول می‌سازد. استمرار زندگی بدون داشتن انتظاری گرانمایه، عملی نیست؛ انتظاری که به صورت ذاتی با طبیعت انسان پیوند خورده باشد. از نظر اوژن یونسکو، انتظار امر پوچی نیست و حتی می تواند مفید نیز باشد. او خود می‌گوید که در نمایشنامه هایش، انتظار دلیلی برای حیات است. نمایشنامه­ی صندلی­ها، به عنوان شاهکار یونسکو، داستان زوج مسنی را با گذشته­ای توأم با واقعیت و خیال، خاطرات، رؤیاها و حرمان­ها تصویر می‌کند. آن دو در تمام طول زندگی خود صبورانه منتظر بوده­اند که امپراطور به ملاقات آن‌ها بیاید و وقتی وی فرا می­رسد، "آن­ها دیگر انتظاری ندارند، از زندگی خوشنودند و می­میرند". نمایشنامه­ی صندلی­ها نماد وضعیت غمبار زندگی انسان‌هاست. این نمایشنامه نمایش ناتوانی آدمی در تفهیم و تفاهم و داشتن انتظاری است که گر چه فرا نمی­رسد، امّا قهرمانان داستان خرسندند؛ زیرا بر این باورند که او آمده است.}, keywords_fa = {انتظار,پوچی,امید,دنیا,شخصیت‌های نامرئی,پیام}, url = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10336.html}, eprint = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10336_c9c8c0dfa17d5e2928f00e85dcc3ccc6.pdf} } @article { author = {Makoui, Charzad}, title = {La modernité de Molière}, journal = {Etudes de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {1}, pages = {99-107}, year = {2010}, publisher = {Université Shahid Chamran}, issn = {2228-7957}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {De nombreux ouvrages ont été  consacrés à Molière, mais ce qui est le but de ce présent article est de souligner une originalité particulière. Il sera démontré que Molière dénonce un tragique profond, lié à la vie des hommes et qui reste sans remède. Et ceci ne se limite pas à ceux qui vivaient au XVIIe siècle, il nous concerne aussi. Le drame évoqué par Molière fait partie des obsessions de nos plus grands écrivains. C’est là où réside toute sa modernité. D’ailleurs en comparant Julien Sorel et Tartuffe, nous verrons qu’il y a une similitude entre les amours des deux personnages. Il en est de même pour Don Juan a qui on fait beaucoup d’éloges au cours des siècles. Cette pièce révèle des  questions métaphysiques et notamment la lutte de Don Juan et du « ciel ». La révolte de Don Juan symbolise le destin tragique et absurde de l’humanité.}, keywords = {Molière,originalité,modernité,drame,révolte,absurde}, title_fa = {مولیر، نمایشنامه‌نویس مدرن}, abstract_fa = {آثار زیادی درباره­ی مولیر نوشته شده است، امّا هدف این مقاله تأکید بر اصالتی خاص است. نگارنده می‌خواهد نشان دهد که مولیر اعتقادی به عمق نمایش تراژیک و بی درمان حیات انسانی ندارد؛ و این نوع نگاه به انسان‌های قرن هفدهم محدود نمی­شود و ما را هم در بر می‌گیرد. نمایشی  که مولیر ارائه کرده، مورد توجه همه نویسندگان بزرگ است؛ و مدرنیته مولیر در همین ویژگی نهفته است. به علاوه، با مقایسه­ی شخصیت­های ژولین سورل بالزاک و تارتوف مولیر در می­یابیم که تجانسی میان عشق این دو چهره­ی داستانی وجود دارد. این مدرنیته شامل حال دون ژوان، قهرمان  نمایشنامه­ی دیگر  مولیر نیز می­شود که طی قرن‌ها مورد­ستایش فراوان قرار گرفته است. این نمایشنامه به مسایل ماوراء طبیعی عمده­ای، بخصوص به مبارزه­ی دون ژوان با تقدیر می پردازد. عصیان دون ژوان نمادی از سرنوشت غمبار و بی معنای زندگی انسانی است.}, keywords_fa = {مولیر,مدرنیته,اصالت,نمایش,عصیان,پوچی}, url = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10337.html}, eprint = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10337_260e03da75eafae4b9cbdd8246394c56.pdf} } @article { author = {Raïs-Pour, Sara}, title = {L’immoraliste d’André Gide, éloge ou critique?}, journal = {Etudes de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {1}, pages = {109-122}, year = {2010}, publisher = {Université Shahid Chamran}, issn = {2228-7957}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {L'idéologie développée dans L'immoraliste de Gide est basée sur la sensualité. Alternance de l'ivresse sensuelle et d'un certain puritanisme caractérise cette œuvre qui célèbre la joie de la convalescence et le monde des couleurs, des parfums et du corps peu à peu retrouvé. En écrivant L'immoraliste, il surprend le public de son temps afin de les inviter à réfléchir sur la morale. Par ses contraintes, la morale diminue naturellement la liberté individuelle. Mais comment la liberté est-elle conçue par le héros du roman, Michel ? Pourquoi celui-ci est un immoraliste ? Les causes personnelles et non personnelles de cette immoralité sont considérables. Quant aux relations entre la liberté et l’immoralité, dans le cas de Michel ce n'est pas la liberté qui est souhaitée mais c'est plutôt l'anarchie. En effet, dans L'immoraliste, Gide fait une critique latente de l'anarchie. Et par là son œuvre est plutôt un livre "avertisseur".}, keywords = {la liberté,l'immoralité,la nature,l'anarchie,le bonheur}, title_fa = {رمان «اخلاق ستیز» اثر آندره ژید، ستایش یا انتقاد؟}, abstract_fa = {آندره ژید، نویسنده‌ی فرانسوی در قرن بیستم، با نوشتن رمان اخلاق ستیز خوانندگان زمان خود را دچار حیرت کرد و بدین وسیله آن­ها را واداشت تا به موضوع اخلاق بیندیشند. اخلاق، به واسطـه‌ی محدودیـت­هایی که به فرد تحمیـل می‌کنـد، طبـعاً از آزادی فردی می‌کاهد؛ امّا در ارتباط با شخصیت اصلی رمان، که میشل نام دارد، آزادی از نظر او چیست ؟ وی چه استنباطی از این مفهوم در ذهن دارد ؟ به­رغم آن که او در­ ظاهر جویای آزادی مشروع می­باشد، ولی طی حوادث با عملکرد خود نشان می­دهد که از استفاده از ا­ین آزادی ناتوان است. اگر وی اخلاق ستیز است، علل شخصی و غیرشخصی اخلاق ستیزی وی از یک سو ناشی از تمایلات غریزی او، و از دیگر سو حاصل آموزش‌های فلسفی شخصیت دیگر رمان می‌باشد که "منالک" نامیده می‌شود و نمادی است از فلاسفه‌ یی­ همچون نیچه، که ­بر­اندیشه‌ی نویسنده تأثیر گذاشته­اند. با توجه به اخلاق ستیزی میشل، ارتباط بین دو مفهوم آزادی و اخلاق ازدیدگاه وی قابل توجه است زیرا آنچه میشل می‌جوید آزادی نیست بلکه هرج و مرج است. در واقع آندره ژید با نگارش این اثر، هرج ومرج طلبی را به طور ضمنی مورد انتقاد قرارداده است و اثرش به همین دلیل کتابی است هشدار دهنده.}, keywords_fa = {آندره ژید,اخلاق ستیز,آزادی,طبیعت,خوشبختی}, url = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10338.html}, eprint = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10338_3be2e3fab6f0e40d83ad10a6abe8e693.pdf} } @article { author = {Sadjedi, Tahmouress}, title = {Recherches sur les origines du populisme français et ses dimensions littéraires et européennes}, journal = {Etudes de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {1}, pages = {123-137}, year = {2010}, publisher = {Université Shahid Chamran}, issn = {2228-7957}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Le premier manifeste de la littérature populiste, ou la littérature d'expression populaire, avait été publié, en 1929, juste en plein tapage provoqué par les surréalistes. Jusqu'à cette époque-là on avait publié quelques œuvres populistes aussi bien en France que dans d'autres pays européens, et les critiques avaient même parlé du genre populiste. Mais, ce sont surtout les auteurs qui avaient tendance à d'autres écoles littéraires et qui n'avaient pas pu réussir dans leurs intentions, notamment les partisans du naturalisme, qui essayèrent de fonder une nouvelle école, et d'étendre leurs intentions aux sujets populaires, aux sujets qui se rapportaient aux classes inférieures de la société, constituant les couches sociales malheureuses et vulnérables. Par conséquent, ces romanciers populistes ont produit des œuvres éternelles et ont pu aussi avoir des disciples dans plusieurs pays européens, d'autant plus que le septième art leur est venu en aide avec ses adaptations cinématographiques. Aussi, le but de cet article est-il de dégager d'abord les grandes lignes de la genèse du populisme, ses conséquences littéraires et artistiques, son état actuel et puis d'examiner ses aspects les plus notoires.}, keywords = {Littérature française,populisme,19e et 20e siècle,conséquences,état actuel}, title_fa = {بررسی ریشه‌های توده‌گرایی فرانسوی و ابعاد ادبی و اروپایی آن}, abstract_fa = {  اوّلین بیانیه­ی ادبیات توده گرایانه، یا ادبیات با بیان توده­ای، در سال 1929، درست در اوج غوغای سور رئالیست­ها، منتشر شد. تا این زمان، آثاری در زمینه­ی ادبیات توده­ای هم در فرانسه و هم در کشورهای اروپایی منتشر شده و حتی منتقدان از نوع ادبی "توده گرایانه" صحبت کرده بودند. امّا در این دوره گروهی از نویسندگان دیگر مکاتب ادبی، از جمله طرفداران مکتب ناتورالیسم، که به اهداف خود نرسیده بودند، سعی کردند مکتب جدیدی به پا دارند و به موضوعاتی بپردازند که به توده­ها و طبقات پایین یا اقشار محروم جامعه مربوط می‌شد. در نتیجه، داستان پردازان توده‌گرا آثار جاودانی خلق کردند و چنان تأثیر گذار شدند که پیروانی در بسیاری از کشورهای اروپایی پیدا کردند و این نفوذ تا بدان‌جا پیش رفت که هنر سینما نیز از آن پیروی کرد و فیلم هایی سینمایی بر اساس این آثار ساخته شد. بنابراین، ما برآنیم که در اینجا ابتدا به بیان نکات عمدۀ سیر تکوینی این توده گرایی، تأثیرات ادبی و هنری آن، و وضعیت فعلی آن بپردازیم؛ و سپس، ویژگی­های مهم این نوع ادبی را تحلیل کنیم}, keywords_fa = {ادبیات فرانسه,توده‌گرایی,قرن نوزده و بیست,نتایج,وضعیت فعلی}, url = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10339.html}, eprint = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10339_d00e304559cc680f881c88fd811a9d06.pdf} }