@article { author = {Salimikouchi, Ebrahim and ALAÏ, Mina}, title = {Le retour des personnages chez Mostafâ Mastûr, Renouvellement d’une technique balzacienne}, journal = {Etudes de Langue et Littérature Françaises}, volume = {4}, number = {1}, pages = {67-79}, year = {2013}, publisher = {Université Shahid Chamran}, issn = {2228-7957}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {L’école du réalisme, dont Honoré de Balzac est le meilleur représentant, se forma au XIXe siècle et visa de refléter minutieusement la réalité socio-historique. L’une des techniques établies par les écrivains de cette école, est le retour des personnages, qui par leur évolution dans la vie, mettent en scène l’évolution de la société et du temps. Parmi les romanciers contemporains persans, Mostafâ Mastûr met à profit ce procédé qui dépasse même parfois les grands réalistes, car outre la récurrence et la répétition des personnages, on assiste dans ses ouvrages, au retour d’autres éléments romanesques. En sus de mettre en relief ce qui diversifie Mastûr des réalistes français, dans l’application de ce procédé, cette recherche envisage de présenter les aspects modernes ou avant-gardes que Mastûr a ajoutés à cette technique romanesque et le pourquoi de cette démarche innovatrice.}, keywords = {Réalisme littéraire,Balzac,Mostafâ Mastûr,retour du personnage,typisation}, title_fa = {بازگشت شخصیت ها در آثار مصطفی مستور: نوپرداز فن داستان نویسی بالزاکی}, abstract_fa = {مکتب ادبی رئالیسم فرانسوی در قرن نوزده با هدف بازنمایی جسورانه واقعیت شکل گرفت و اونوره دو بالزاک، به عنوان نماینده‌ی زبده‌ی این مکتب شهرت جهانی یافت. یکی از فنون ادبی این مکتب که برخاسته از ملاحظات بالزاک در داستان ­نویسی به شمار می­ رود، بازگشت شخصیت‌هایی است که با حضور در آثار مختلف، آیینه‌ی تمام‌نمای تحول تاریخ و جامعه خویش هستند. در میان داستان‌نویسان معاصر ایرانی، مصطفی مستور، از این فن داستانی بهره برده و حتی در پاره‌ای موارد از همتایان خود نیز فراتر رفته است، چرا که در آثار وی، علاوه بر تکرار و بازگشت دسته‌ای از شخصیت‌ها، شاهد بازآفرینی و بازگشت سایر عناصر داستانی نیز هستیم. مقاله حاضر با کنکاش در این موارد متمایز و بعضاً نوین در آثار مصطفی مستور، در نظر دارد که علاوه بر نمایاندن نوآوری­ های چشمگیر این نویسنده در کاربست این فن نسبت به پیشگامان رئالیسم ادبی فرانسه، چرایی جنبه‌های جدیدی را که مستور به آن افزوده، بررسی نماید.}, keywords_fa = {رئالیسم ادبی,بالزاک,مصطفی مستور,بازگشت شخصیت,تیپ سازی}, url = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10321.html}, eprint = {https://ellf.scu.ac.ir/article_10321_c34526526b41db0be00fb418bb0a6a06.pdf} }