Type de document : Recherches
Résumé
Mots clés
Titre d’article [Persian]
سهراب سپهری از جمله شاعران معاصر ایرانی است که تاثیر به سزایی بر شعر معاصر خود گذاشته است. در شعر این شاعر ایرانی شاهد تلفیق سوژهی نظاره کننده (مدر ِک) و ابژهی نظاره شده (مدرَک) هستیم و همین تلفیق مدر ِک و مدر َک یکی از مضامین اصلی شعر او را به وجود آورده است. نگاه به مثابه عملی به غایت ارتباطی است که سوژه را از این که در خود فرو رفته و به خود معطوف شود باز میدارد و توجه او را به جهان بیرون معطوف میدارد و از این رهگذر وحدت سوژهای که نظاره میکند و ابژهای که نظاره میشود را میسر می سازد. در این مقاله تلاش کردهایم تا حد ممکن ویژگی های نگاه پدیدارشناختی سپهری در چهار مجموعه شعر او را آشکار سازیم. برای تحقق این هدف، ابتدا به معرفی مفاهیم بنیادی پدیدارشناسی پرداختهایم؛ سپس مضمون نگاه، برگشت به خود چیزها و ثقل حضور اشیاء را در شعر سپهری مورد نظر قرار داده ایم؛ پس آنگاه از برگشت به سرچشمه ها و از زمان آغازین صحبت به میان آوردهایم، زمانی که در آن انسان، عاری از هر گونه نگاه مغرضانه و حجاب ِ عادات، و سرشار از حس «حیرت» ناشی از برخورد با دنیای ناآشنا، با جهان بیرونی ارتباطی شهودی برقرار میکرد. در نهایت، بعد از اشاره به مفهوم «لحظه» در شعر این شاعر، به نفی زبان پرداخته ایم که همواره در شعر سپهری حائلی است میان ارتباط شهودی شاعر با جهان بیرونی.
Mots clés [Persian]