Type de document : Recherches
Auteur
Maître assistant, Université de Téhéran
Résumé
Mots clés
Titre d’article [Persian]
Auteur [Persian]
اوّلین بیانیهی ادبیات توده گرایانه، یا ادبیات با بیان تودهای، در سال 1929، درست در اوج غوغای سور رئالیستها، منتشر شد. تا این زمان، آثاری در زمینهی ادبیات تودهای هم در فرانسه و هم در کشورهای اروپایی منتشر شده و حتی منتقدان از نوع ادبی "توده گرایانه" صحبت کرده بودند. امّا در این دوره گروهی از نویسندگان دیگر مکاتب ادبی، از جمله طرفداران مکتب ناتورالیسم، که به اهداف خود نرسیده بودند، سعی کردند مکتب جدیدی به پا دارند و به موضوعاتی بپردازند که به تودهها و طبقات پایین یا اقشار محروم جامعه مربوط میشد. در نتیجه، داستان پردازان تودهگرا آثار جاودانی خلق کردند و چنان تأثیر گذار شدند که پیروانی در بسیاری از کشورهای اروپایی پیدا کردند و این نفوذ تا بدانجا پیش رفت که هنر سینما نیز از آن پیروی کرد و فیلم هایی سینمایی بر اساس این آثار ساخته شد. بنابراین، ما برآنیم که در اینجا ابتدا به بیان نکات عمدۀ سیر تکوینی این توده گرایی، تأثیرات ادبی و هنری آن، و وضعیت فعلی آن بپردازیم؛ و سپس، ویژگیهای مهم این نوع ادبی را تحلیل کنیم
Mots clés [Persian]