Type de document : Recherches
Auteurs
1 Doctorante, Branche des Sciences et de la Recherche Université Azad Islamique, Téhéran
2 Maître assistant, Université Azad Islamique de Téhéran
Résumé
Mots clés
Sujets principaux
Titre d’article [Persian]
Auteurs [Persian]
در جریان تحقیقات خود در رابطه با موضوع پایان نامه که بررسی تکنیک رمان نویسی در آثار سیمون دو بووآر بوده است، متوجه دوگانگی و تناقضی شدیم که نویسندۀ ما در دریافت روانکاوی فروید از خود نشان داده است. بووآر در کتاب جنس دوم به بررسی روانکاوی پرداخت. او در این اثر ضرورت اصلاح و بازنگری تئوریهای روانکاوانه را از دیدگاه فمینستی مطرح ساخت. فراگیری رمز و راز زنانگی مانع می شود که زن بتواند از امکانات و ماهیت طبیعی خود فراتر برود. او تمایل دارد که نهادی کارگزار (sujet) باشد ولی به نهادی کارپذیر (objet) مبدل میشود. نزد زن یک جهش وجودی به چشم میخورد که البته عینی و ملموس نمیشود و در حد انتزاع باقی میماند، یک تمایل انتزاعی برای آزادی و استقلال طلبی. بووآر پیشداوری و حکمهای انعطاف ناپذیر روانکاوانه را از سوی مردان مورد انتقاد قرار میدهد ـ به ویژه نزد فروید ـ که در آن زن رویۀ منفی مرد به شمار میآید. بووآر این روش را که در آن جنسیت همچون یک دادۀ گریزناپذیرست به وضوح رد میکند. هر چند که انتقادات بووآر در این باب فراوان است، ولی این امر سبب نمیشود که او مسائل روانکاوی را به کلی رد کند، بلکه نیاز به یک بازنگری در بخشی از این مسائل را ضروری میداند: میان دیدگاه روانکاوانه و چشم انداز اصول اعتقادی اگزیستانسیالیسم که مورد پذیرش بووآر است، او در رابطه با بخشی از موارد روانکاوی با فروید هم عقیده است ولی در خصوص تفسیر آن قضایا با وی اختلاف نظر دارد. ما در این مقاله سعی کردهایم تا بازنگری مسائل روانکاوی را از دیدگاه بووآر روشن سازیم.
Mots clés [Persian]