اگر در بافت تاریخی سرنوشت بشر، با ارزشترین اثر ادبی آندره مالرو ردپای اندیشه های فلسفی را هم بیابیم، چندان دور از ذهن نخواهد بود. این رمان جزمیت و چارچوب خشک نوع ادبی رمان مستند را پشت سر گذاشته و میتواند در جرگه رمانهای فلسفی نیز قرار بگیرد. اگر چه سرنوشت بشر ظاهراٌ شباهت چندانی به رمان فلسفی ندارد، اما نشانههای غالب اندیشههای فلسفه باستان در آن دیده میشود. فلسفه رواقی بر وجود اراده الهی حاکم بر کل جهان هستی صحه میگذارد و خرد را در پالایش روح انسان بسیار با اهمیت و مؤثر میداند، در حالی که برداشت نادرست از فلسفه اپیکوری جستجوی لذت را ترغیب میکند. در این مقاله اصول رواقی و اپیکوری منطبق بر این تعاریف را با هدف دسته بندی عناصر و اجزایی که جایگاه این دو فلسفه را در رمان تعیین میکنند، مشخص خواهیم کرد. با تکیه بر اندیشههای اساسی این دو مکتب تمایلات و گرایشات شخصیتها را بررسی میکنیم. حد و مرز تضاد و تعارض و حتی دشمنی عمیق و حقیقی شخصیتها و ارزش و جایگاهی که مالروی نویسنده برای این ویژگیها قائل است، بیشتر مشخص خواهد شد. مالرو دو فلسفه متعارض را به چالش میکشد تا به معنای واقعی رستگاری و عقلانیت دست یابد.
کیاندوست, محمد و جوزدانی, زهره . (1390). استوئیسیسم و اپیکوریسم: منشاء و اساس علیتی تضادگرایانه
در سرنوشت بشر اثر آندره مالرو. مطالعات زبان و ادبیات فرانسه, 2(2), 33-51.
MLA
کیاندوست, محمد , و جوزدانی, زهره . "استوئیسیسم و اپیکوریسم: منشاء و اساس علیتی تضادگرایانه
در سرنوشت بشر اثر آندره مالرو", مطالعات زبان و ادبیات فرانسه, 2, 2, 1390, 33-51.
HARVARD
کیاندوست, محمد, جوزدانی, زهره. (1390). 'استوئیسیسم و اپیکوریسم: منشاء و اساس علیتی تضادگرایانه
در سرنوشت بشر اثر آندره مالرو', مطالعات زبان و ادبیات فرانسه, 2(2), pp. 33-51.
CHICAGO
محمد کیاندوست و زهره جوزدانی, "استوئیسیسم و اپیکوریسم: منشاء و اساس علیتی تضادگرایانه
در سرنوشت بشر اثر آندره مالرو," مطالعات زبان و ادبیات فرانسه, 2 2 (1390): 33-51,
VANCOUVER
کیاندوست, محمد, جوزدانی, زهره. استوئیسیسم و اپیکوریسم: منشاء و اساس علیتی تضادگرایانه
در سرنوشت بشر اثر آندره مالرو. مطالعات زبان و ادبیات فرانسه, 1390; 2(2): 33-51.