بررسی درونمایه «نگاه» در شعر پل الوار

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه شهید چمران

چکیده

«نگاه» یکی از درونمایه­های مهم در ادبیات فرانســـه است.  اهمیت این موضوع به ویژه به دلیل ارتباط  تنگاتنگ شعر و هنر تجسمی در قرن بیستم بیشتر شده است. نمونه بارز این رابطه را در ارتباط موجود میان جنبش ادبی سوررئالیسم و هنر نقاشی در قرن بیستم می توان یافت. در این مقاله سعی نموده­ایم به درونمایه­ «نگاه» و جنبـه­های متفاوت آن در شعر پل الوار، یکی از شعرای پیشــرو سوررئالیست فرانســـه در قرن بیستم بپردازیم. اهمیت این شاعر به دلیل حضور فعال او در مهمترین رویدادهای ادبی شعری فرانسه در نیمه اول قرن بیستم همچون اونانیمیسم، دادائیسم، سوررئالیسم، شعر ملی و شعر مقاومت و همچنین در رویدادهای تاریخی و سیاسی این قرن همچون جنگ­های جهانی اول و دوم، کمونیسم و شکست آن به خوبی هویداست. اشعار این شاعر همـواره ارتباط بسیار ظریفی با نقاشی بزرگترین شعرای هم­عصر او داشته است. برخی از مجموعه­های شعری او با نقاشی مهمترین نقاشان این دوره زینت داده شده و به چاپ رسیده است. به همین دلیل جایگاه ویژه­ای در مطالعــــه رابطه میان شعر سوررئالیست فرانسه با نقاشی و موضوعاتی چون «دیدن» و «نگاه» دارد که موضوع این بررسی است.

کلیدواژه‌ها