Type de document : Recherches
Auteurs
1 Maître-assistant en Etudes théâtrales Université de Téhéran
2 Maître-assistante de langue et littérature françaises Université Ferdowsi de Mashhad
Résumé
Mots clés
Sujets principaux
Titre d’article [Persian]
Auteurs [Persian]
واقعگرایی در تئاتر به معنای تئاترِ واقعی نیست. هیچ واقعیتی نمی تواند بدون اینکه تحریف شود حتی در نزد متعصب ترین رئالیست ها بر روی صحنه اجرا گردد. آنهایی که از ناتورالیسم به عنوان یک پدیده مبتذل در هنر نام می برند به دنبال شیوه ای از واقعگرایی هستند که از واقعیت روزمره تقلید نکند بلکه آگاهانه واقعیتی را بیافرینند که سوای اینکه توهمی از واقعیت را ایجاد می کند به نقد واقعیت هم بپردازد. از این رو، رئالیسم آگاه قصد دارد واقعیت پیرامونش را بر اساس ارتباط علت و معلولی نقد و افشا نماید. در این ارتباط است که رئالیسم تقلیدی به « رئالیسم آگاه » تبدیل می شود. دراین پژوهش، سعی داشته ایم به شیوۀ قیاسی، واقعیتِ خام را با واقعیتِ آگاه تحلیل نماییم. بدین منظور، پس از تلاش برای ارائه تعریفی از واقعیت و هنر واقع گرا و با معرفی نظریات مطابقت و موافقت در رئالیسم و اجراهای رئالیستی، تحول تئاتر واقع گرا از مدل سنتی تا مدرن آن را مورد مقایسه قرار داده ایم.
Mots clés [Persian]