L’évaluation des éléments fondamentaux de l’enseignement efficace du français selon les étudiants de la langue et littérature anglaises

Type de document : Recherches

Auteurs

1 Maître de conférences, Université d’Urmia

2 Maître assistant, Université de Tabriz

3 Doctorante en Administration de l’Éducation, Université d’Urmia

Résumé

La recherche présente a pour objet d’évaluer les éléments fondamentaux de l’enseignement efficace du français selon les étudiants de la langue et littérature anglaises. La méthode appliquée de la recherche se forme par la démarche descriptive-corrélative. Le corpus statistique de la recherche est composé de 128 étudiants de la langue et littérature anglaise en 2003-2004 à l’université d’Urmia-Iran dont l’ensemble a été choisi, par une recension complète, de répondre aux questionnaires. Les résultats montrent que: 1. La composition des éléments octogonaux en tant que les éléments fondamentaux de l’enseignement efficace du français possède une adéquation relativement avantageux. 2. Les résultats du coefficient corrélatif de Pearson dénotent qu’il y a un lien positif et significatif entre la plupart des éléments fondamentaux de l’enseignement efficace du français. 3. Les résultats du test «t» indiquent que les étudiants évaluent significativement leurs enseignants de français au-dessous de la moyenne théorique en fonction des éléments de "la maîtrise du contenu, de la gestion des cours et de l’appréciation de l’apprentissage, et au-dessus de la moyenne théorique en fonction des éléments de l’offre du contenu, de la direction, du respect des questions morales en enseignement et des habiletés communicatives".

Mots clés

Sujets principaux


Titre d’article [Persian]

ارزیابی مؤلفه‌های بنیادی تدریس اثربخش در زبان فرانسه بر اساس دیدگاه دانشجویان رشته زبان انگلیسی

Auteurs [Persian]

  • محمد حسنی 1
  • وحید نژاد محمد 2
  • مریم شهودی 3
  • معصومه طالبی 3
1 دانشیار دانشگاه ارومیه گروه مدیریت آموزشی
2 استادیار دانشگاه تبریز
3 دانشجوی دکترا دانشگاه ارومیه
Résumé [Persian]

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مؤلفه‌های بنیادی تدریس اثربخش در زبان فرانسه بر اساس دیدگاه دانشجویان رشته زبان انگلیسی و بر اساس روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش 128 نفر از دانشجویان رشته زبان انگلیسی یکی از دانشگاه‌های دولتی شمال غرب کشور ایران، ارومیه، در سال تحصیلی 93-1392 بودند که با استفاده از روش سرشماری کامل، تمامی آن­ها برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. یافته‌ها نشان دادند که تدوین مؤلفه‌های هشت‌گانه به عنوان مؤلفه‌های بنیادی تدریس اثربخش زبان فرانسه از برازش نسبتاً خوبی برخوردار می­باشد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون، حاکی از آن بود که بین بیشتر مؤلفه‌های بنیادی تدریس اثربخش زبان فرانسه ارتباط مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون t تک‌نمونه‌ای نیز نشان داد که دانشجویان رشته زبان انگلیسی، اساتید زبان فرانسه خود را در مؤلفه‌های تسلط بر محتوا، مدیریت کلاس و ارزیابی یادگیری به طور معنی‌داری پائین‌تر از میانگین نظری و در مؤلفه‌های مهارت‌های عرضه محتوا، راهنمایی و مشاوره، رعایت مسائل اخلاقی در آموزش و مهارت‌های ارتباطی نیز بالاتر از میانگین ارزیابی می­نمایند.

Mots clés [Persian]

  • مؤلفه‌های بنیادی تدریس اثربخش
  • آموزش
  • زبان فرانسه
  • دانشجویان زبان انگلیسی
  • مهارت‌ها
ARKIN, A. et CANER, M., “What makes an effective foreign language effective teacher?” Portalinguarum; 2013, 20: 295.
BABAI SHISHAVAN, H., “The Relationship between Iranian English language Teachers’ and Learners’ Gender and their Perceptions of an Effective English Language Teacher” Canadian Center of Science and Education; 2010, 3: 3-10.
BELL, T.R., “Behaviors and attitudes of effective foreign language teachers: Results of a questionnaire study”, in Foreign Language Annals; 2005, 38 (2): 259-270.
BENSON, L., SCHROEDER, P., LANTZ, C., and BIRD, M., “Students perceptions of effective teachers”, Retrieved 2 April, 2007 from the World Wide Web: http://www.usfca.edu/ess/sym2001/PDFbooks/
BARNES, B.D., “Student’s perception Effective Foreign language teachers, Australian journal of teacher Education; 2013, 38 (2): 28.
CHEUNG, H.Y., “The measurement of teacher efficacy: Hong Kong primary service teachers”, in Journal of Education for Teaching; 2006, 32 (4): 435–451.
DEVLIN, M., “Research challenges inherent in determining improvement in university teaching. Issues in Educational Research; 2008, 18(1): 12-25.
DEVLIN, M. ET SAMARAWICKREMA, G., “The criteria of effective teaching in a changing higher education context”, Higher Education Research and Development; 2010, 29: 111-124.
DUNKIN, M. J., “Concepts of teaching and teaching excellence in higher education”, in Higher Educational Research and Development; 1995, 14 (1): 21-33.
FELDMAN, K.A., “The perceived instructional effectiveness of college teachers as related to their personality and attitudinal characteristics: A review and synthesis”, in Journal of Higher Education; 1986, 24: 139-213.
HATIVA, N., BARAK, R., SIMHI, E., “Exemplary university teachers: Knowledge andbeliefs regarding effective teaching dimensions and strategies”, Journal of Higher Education; 2001, 72 (6): 699-729.
KARSHEN, S., Principle and practice in second acquisition. London: Pergman, 1982.
LOWMAN, J., “Characteristics of exemplary teachers”, in New Directions for Teaching and Learning; 1996, 65: 33-40.
MURRAY, H.G., “Effective teaching behaviors in the college classroom”, in J.C. Smart nd (ed.), Higher education: Handbook of theory and research. New York: Agathon; 1991, 6: 135-172.
Ontario ministry of Education, The Ontario curriculum, Grades 1-8: language (revised). Toronto: Queens printer for Ontario, 2006:7. https://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/.../language.html‏
SAROYAN, A., AMUNDESEN, C., “Assumptions underlying workshop activities” Rethinking teaching in higher education. Sterling, VA: Stylus; 2004, 15-29.
SCHULZ, R.-A., “Foreign language teacher development: MLJ perspectives—1916-1999”, in The Modern Language Journal; 2000, 84 (4): 495–522.
SKELETON, A., “Understanding ‘teaching excellence’ in higher education: A critical evaluation of the National Teaching Fellowships Scheme 2004 Studies”; in Higher Education; 2004, 29(4): 451-468
STRONGE, J.-H., Qualities of effective teachers, Washington DC: ASCD, 2002, P43.
SUYDAM, M., “Teaching Effectiveness”; Arithmetic Teacher; 2007, 31 (2): 30-35. 
YOUNG, M., “Characteristics of High Potential and at-risk Teachers”; Action in Teacher Education; 2006, 11 (4): 35-39.
YOUNG, S. et SHAW, D.G., “Profile of effective college and university teachers”; Journal of Higher Education; 1999, 70(6): 670-686.