Type de document : Recherches
Auteurs
1 MA ès Lettres, Université Tarbiat Modares, Téhéran, Iran.
2 Maître de conférences, Université Tarbiat Modares, Téhéran, Iran
3 Maître-assistante, Université Tarbiat Modares, Téhéran, Iran
Résumé
Mots clés
Sujets principaux
Titre d’article [Persian]
Auteurs [Persian]
در مطالعهی حاضر ضمن بررسی مفهوم لف در نمایشهای کوتاه طنز و معاصر فرانسوی، در جستجوی پاسخ به این پرسش بودهایم که آیا می توان بخشی از عدم توانایی در درک کامل این گونه نمایشهای فکاهی نزد کاربران غیرفرانسوی زبان فرانسه را به وجود لفافات نسبت داد؛ و نیز اینکه کارکردهای گفتمانی متفاوتی که لف پردازی دارد، کدامند. این مساله به ویژه در نمایشهای طنز و کوتاه گاد الماله و جمال دوبوز - بازیگران، طنر پردازان و فکاهه گویان الجزیره و مراکشی تبار فرانسوی مطرح شده است. همچنین به بررسی این موضوع پرداختهایم که لفافات چگونه در این گونهی نمایشی ظاهر شده و اغلب در کدامیک از گروهها نظیر "پیش فرضها"، " مفاهیم تلویحی" و غیره قرار میگیرند. در ادامه به نقش این گونهی نمایشی در کلاسهای آموزش زبان فرانسه با توجه به رویکرد کنشی اشاره کردهایم.
این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات درآن از راه شناخت واقعیتهای زبانی با تمرکز بر دادهها، مشاهدهی نمایشنامهها و مطالعه کتاب صورت گرفته است. این تحقیق نشان میدهد که فرایندهای استخراج مفاهیم ضمنی از دل گفتمان فکاهی نه تنها نیازمند در اختیار داشتن ساختارهای زبانی که خواستار کسب توانشهای دایره المعارفی و فرازبانی است و در اختیار نداشتن آن موجب عدم درک صحیح و کامل و در نتیجه بیتفاوتی به مفاهیم ضمنی مولد طنز، میشود
Mots clés [Persian]