Type de document : Recherches
Auteur
Maître assistante, Université Shahid Chamran
Résumé
Mots clés
Titre d’article [Persian]
Auteur [Persian]
«نگاه» یکی از درونمایههای مهم در ادبیات فرانســـه است. اهمیت این موضوع به ویژه به دلیل ارتباط تنگاتنگ شعر و هنر تجسمی در قرن بیستم بیشتر شده است. نمونه بارز این رابطه را در ارتباط موجود میان جنبش ادبی سوررئالیسم و هنر نقاشی در قرن بیستم می توان یافت. در این مقاله سعی نمودهایم به درونمایه «نگاه» و جنبـههای متفاوت آن در شعر پل الوار، یکی از شعرای پیشــرو سوررئالیست فرانســـه در قرن بیستم بپردازیم. اهمیت این شاعر به دلیل حضور فعال او در مهمترین رویدادهای ادبی شعری فرانسه در نیمه اول قرن بیستم همچون اونانیمیسم، دادائیسم، سوررئالیسم، شعر ملی و شعر مقاومت و همچنین در رویدادهای تاریخی و سیاسی این قرن همچون جنگهای جهانی اول و دوم، کمونیسم و شکست آن به خوبی هویداست. اشعار این شاعر همـواره ارتباط بسیار ظریفی با نقاشی بزرگترین شعرای همعصر او داشته است. برخی از مجموعههای شعری او با نقاشی مهمترین نقاشان این دوره زینت داده شده و به چاپ رسیده است. به همین دلیل جایگاه ویژهای در مطالعــــه رابطه میان شعر سوررئالیست فرانسه با نقاشی و موضوعاتی چون «دیدن» و «نگاه» دارد که موضوع این بررسی است.
Mots clés [Persian]