نشانه‌های ادبیت در داستان کوتاه "گنج" اثر لوکلزیو

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

چکیده

 
هیچ اثری به عنوان ادبی برای یک خواننده وجود ندارد، اگر خواندن آن احساس زیبایی را در خواننده برنیانگیزد. اما به راستی شرایط حاکم بر درک ادبی یک متن چیست؟ و اگراین فقط گیرنده است که ازیک متن، اثر ادبی می سازد، بر اساس چه معیارهایی می­توان در مورد ادبیت اثر قضاوت کرد؟ برای پاسخ گفتن به این پرسش ­ها،  رویکرد معنا-سبک شناسی به دنبال شناسایی گفتمان ادبی از طریق سه مولفه تعریفی است. بر اساس این رویکرد، یک گفتمان برای ادبی بودن الزاماً باید هر سه مؤلفه را در بر داشته باشد.
انتخاب داستان کوتاه "گنج" از مجموعه داستان های کوتاه  دل می سوزد و چند عاشقانه دیگر اثر ژان-ماری گوستاو لوکلزیو در راستای درک بهتر مفهوم ادبیت از این دیدگاه صورت می ­پذیرد. در این مقاله، به منظور شناسایی علایم ادبیت در این داستان و با تکیه به رویکرد معنا-سبک شناسی، ابتدا درجه انحراف روایت نسبت به اصول سنتی نوع ادبی داستان کوتاه را مورد بررسی قرار داده­ایم. سپس، به مطالعه پروژه ادبی نویسنده پرداخته و در نهایت، با تحلیل اثر، شماری از "نشانه ­های متنی"  که به فرایند تولیدی اثر اشاره داشته و نمایانگر برنامه ریزی و طرح اثر قبل از تحقق عینی آن می باشند را شناسایی کرده­ایم

کلیدواژه‌ها


 
ISER, Wolfgang, L’Acte de lecture, Théorie de l’effet esthétique, Bruxelles, Mardaga, 1997.
LABBE, Michelle,Le Clézio, l’écart romanesque, Paris, L’Harmattan, 1999.
LE CLEZIO, Jean-Marie Gustave, Cœur brûle et autres romances, Paris, Gallimard, 2000.
-          L’extase matérielle, Paris, Gallimard, 1967.
MOLINIE, Georges, Sémiostylistique, L’effet de l’art,Paris, PUF, 1998.
-          Approches de la réception,Paris, PUF, 1993.
OZWALD, Thierry, La nouvelle, Paris, Hachette, 1996, Coll. Contours littéraires.
PAGES-JODLOWSKI, Véronique, « La voix narrative leclézienne : entre altérité et spécularité », Lectures d’une œuvre : J.-M. G. Le Clézio, Editions du temps, Nantes, 2004, p. 63-70.
STOLZ, Claire,Initiation à la stylistique, Paris, Ellipses, 1999.
VIEGNES, Michel, L’Esthétique de la nouvelle française au XXesiècle, American UniversityStudies, New York, éd. Peter Lang, 1989.