کاربردهای مبنایی در آموزش خواندن متون ادبی

نوع مقاله : پژوهشی

چکیده

قریب به بیست سال است که موضوع آموزش خواندن در کانون توجه  محققان و پژوهشگران  حوزه آموزش زبان و ادبیّات قرار گرفته است.  چشاندن لذّت مطالعه و درک متون ادبی به زبان آموزان و دانشجویان یکی از اهداف اصلی آموزش زبان فرانسه در دانشگاه­های ایران است. امکان درک و تجربه  متفاوت  این لذّت از طریق بکارگیری شیوه­های مؤثر در زمینه آموزش متون ادبی فراهم می­آید. این آموزش مستلزم  مهارت­های متعدد  از جانب مدرّسین این حوزه است. در این مورد مدرّس بیشتر نقش میانجی بین دانشجویان و متون ادبی را عهده دار می­شود وبه مثابه خواننده­ای است که علائق و افکار خود را به زبان آموزان منتقل می­کند. ما در این مقاله سعی کرده­ایم فهرستی از فعالیّت­های آموزشی مفید در زمینه درک متون ادبی را ارائه کنیم که امکان تحقق آنها در کلاس­های آموزش زبان وجود دارد و نیز موجب تسهیل فهم و درک زبان آموزان از متون ادبی می­شود.

کلیدواژه‌ها


ALVERMANN, D.E., « Narrative approaches» in: Handbook of Reading Research, vol.3, Mahwah (NJ.), Lawrence Erlbaum, 2000, p.123-140.
BAUMANN, J.F. et B.S. BERGERON, « Story Map Instruction Using Children’s Literature: Effects on First Grader’s Comprehension of Central Narrative Elements »in: Journal of Reading Behavior. V.25, n°4, 1993, p. 407-437.
BLIGH, T. « Using story impressions to improve comprehension» in: Reading horizons, vol.35, n°4, 1995,  p. 287-298.
DAVIS, EJ, «Bringing literature to life through reader’s theatre» in: Reader Response in Elementary Class-rooms, Mahwah(NJ), Lawrence Erlbaum, 1997, p. 113-124.
DE KONINCK, G., Le plaisir de questionner en classe de français, Montréal, Editions Logiques, 1993. 
DOUBROVSKY, S. et TODOROV, T., L’enseignement de la littérature. Paris-Gembloux-Bruxelles: A.  de Boeck-Duculot, 1981.
GALDA, L. « Teaching higher order reading skills with literature : intermediate grades» in: Children’s Literature in the Reading program, Newark, (Del.), International Reading Association, 1987,  p. 89-98.
GIASSON, J. La compréhension en lecture. Bruxelles, De Boeck, 1990.
-          La lecture, de la théorie à la pratique. Bruxelles, De Boeck, 2005. 
KUNDERA, M., Les testaments trahis, Paris, Gallimard, 1993.
LANGER, J.A., « Understanding literature» in: Language Arts, vol.67, n°8, 1995, p. 812-816.
LEBLANC, G., Modification de connaissances par le biais de textes informatifs au primaire,  thèse de doctorat présenté à la faculté des études supérieures de l’Université de Laval, 2000a.
-          « Les  unités littéraires. Une façon d’utiliser la littérature de jeunesse en classe et faire réagir les élèves » in: Québec français, n° 116, 2000b, p. 34-39.
MARTINEZ, M., « Motivating dramatic story reenactments » in: The Reading Teacher, vol. 46, n°8, 1993, p. 682-688.
MILLIN, S.K., et RINEHART, S.D., « Some of the benefits of readers theatre participation for second- grade Title I students» in: Reading Research and Instruction, vol.35, n°1, 1999, p. 71-88.