بوطیقای طبیعت در آثار کولت؛ مورد بررسی: سیدو

نوع مقاله : پژوهشی

چکیده

در این پژوهش که در ادامه مطالعات رویکرد مضمونی قراردارد، کوشیده­ایم بانگاهی تازه به ویژگی­های ادبی سبک کولت، مسئله تجلی طبیعت در آثار او را بررسی کنیم. در این راستا، با توجه به جنبه ­های مختلف مفهوم طبیعت وسپس آشکارساختن بُن­مایه ­های آن درکتاب سیدو، نشان داده­ایم که چگونه نیروی محرکه طبیعت ماده اصلی متن کولت را تشکیل می­دهد. تحلیل طبیعت که اساساٌ ماهیت مضمونی دارد به ارائه چشم اندازی می­پردازد که هدف آن کمک به خلاقیت نویسنده است. بر این اساس به نظرمی­رسد که کولت سبک و شیوه­ی بیان احساسات را خلق کرده است. همان گونه که گاستون باشلار با توصیف چشم انداز طبیعت به عنوان "شیوه­ای خلاق که به خیال پروری نزدیک است"، آنرا منشوری می­داند که از ورای آن نویسنده درتلاش برای شناسایی و فهم هویت خویش است. بدین ترتیب با بسط و بررسی بوطیقای توصیفی متن سیدو و با توجه به پویایی فضای درونی آن، به بازتاب نقش آشکار کننده ویژگی ­های درون متنی پرداخته ­ایم.

کلیدواژه‌ها


Bachelard, Gaston, L’Eau et les Rêves, Paris, Librairie José Corti, 1942.
-          L’Air et les Songes, Paris, Librairie José Corti, 1943.
-          La Flamme d’une chandelle, Paris, Presses Universitaires de France, 1964.
-          La Terre et les rêveries de la volonté, Paris, Librairie José Corti, 2004.
Colette, Sido, Paris, Hachette, 1930.
-          La retraite sentimentale, Paris, Gallimard, coll. Folio, 1907.
Durand, Gilbert, Les Structures anthropologiques de l’imaginaire, Paris, Dunod, 1992.
Kristeva, Julia, Le génie féminin, tome III, Colette, Paris, Fayard, 2002.
Maulnier, Thierry, Introduction à Colette, Paris, La Palme, 1954.
Poulet, Georges, L’Espace proustien, Paris, Gallimard, 1963.
Raimond, Michel, «L’expression de l’espace dans l’œuvre de Colette», in Le Génie créateur de Colette, Cahiers Colette n° 15, éd. Société des amis de Colette, Presses universitaires de RennesII, 1993.
Richard, Jean-Pierre, Pages Paysages, Paris, Seuil, 1984.