نقش تلویزیون غیر آموزشی در آموزش زبان

نوع مقاله : پژوهشی

چکیده

در برنامه های عادی تلویزیون زبان مورد آموزش یک منبع زبانی غنی و زوال ناپذیراست. از آنجایی که تلویزیون وسیله ارتباطی قوی و در بر دارنده جنبه های اجتماعی، معنایی و نشانه ای است می­تواند درارتقاء مهارت گفتار و شنیدار کمک شایانی کند، دو مهارتی که حتی با استفاده از روش آموزشی ارتباطی به حد مطلوب نرسیده است. تنوع و گوناگونی برنامه های تلویزیونی این امکان را فراهم می آورد که نیاز های زبانی هر زبان آموز از هر گروه تامین شود و بدین ترتیب کمبودهای روش­ها در آموزش زبان اختصاصی تا حد زیادی جبران شود. تلویزیون در تقویت حافظه زبان آموز نقش بسزایی دارد و او را درچگونگی روند آموزش دخیل می­کند. استفاده از برنامه های تلویزیونی غیرآموزشی در کلاس درس توسط مدرس،  بستر را برای استقلال زبان آموز در استفاده از این منبع زبانی در مدت آموزش و حتی بعد از آن فراهم می سازد. لیکن این استفاده همکاری تمامی عوامل آموزش اعم از مسئولین، مدرسین و زبان آموزان را می طلبد. در این مقاله، سعی کرده­ایم تا با تحلیل ویژگی ­های قابل توجه برنامه ­های عادی تلویزیون، به زبان مورد آموزش به عنوان ابزاری بسیار مفید در آموزش زبان بپردازیم.

کلیدواژه‌ها


BOGAARDS, Paul, Aptitude et affectivité dans l'apprentissage des langues étrangères, Paris, Didier, 1991.
BARBOT, Marie-José, Les auto-apprentissages, coll. Didactique des langues étrangères dirigée par Robert Galisson, Paris, Clé international, 2000.
CUQ, Jean-Pierre et Gruca Isabelle, Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Grenoble, PUG, 2002.
-          Dictionnaire de didactique du français, Paris, Clé international, 2003.
DICKSON, Michèle, "Télévision et autonomie", in : Le Français dans le Monde, n° 267, août-septembre; Paris, Clé international, 1994.
HARDY, Mireille, "La didactisation de documents authentiques pour l'enseignement des langues de spécialité?", in : Les langues modernes, Paris, Les langues de spécialité, 2005.
HOLEC, Henri, "Qu'est-ce qu'apprendre à apprendre?";  in : Mélanges pédagogique du Crapel, 1990.
-          "De l'apprentissage autodirigé considéré comme une innovation", in : Mélanges pédagogique, n° 24, Paris, Crapel, 1999.
JACQUINOT-DELAUNAY, Geneviève "La télévision, partenaire cognitif", in : Etudes de Linguistique Appliquée, n° 117, Classe de langue-télé: zone de proximité, Janvier-mars, Paris, Didier Erudition, 2000.
PORCHER, Louis, Charles De Margerie, Des médias dans les cours de langues, Paris, Clé international, 1981.
PORCHER, Louis, Le français langue étrangère: Emergence et enseignement d'une discipline, Paris, Hachette, 1995.
ROBERT, Jean-Pierre, Dictionnaire pratique de didactique du fle, Paris, Ophrys, 2002.
SPANGHERO-GAILLARD, Nathalie, "Les professionnels: la langue étrangère dans les cours spécialisés (une expérience d'enseignement du français à des responsables d'entreprises)", in : Apprentissage d'une langue étrangère/seconde 3. La méthodologie, Pédagogie en développement, Bruxelles, De Boeck, 2003.
TARDIF, Jacques, Pour un enseignement stratégique: l'apport de la psychologie cognitive, Montréal, Les Editions Logiques, 1997.