اضطراب و کلاس زبان خارجی

نوع مقاله : پژوهشی

چکیده

اضطراب، علی­رغم اهمیت ویژه­ی آن به عنوان پدیده ای روان شناختی، غالباً مورد توجه متخصصان امر تعلیم و تربیت قرار نمی­گیرد. اضطراب نشان دهنده­ی متغیّرهای متعدّدی است که از تفاوت­های موجود میان انسان­ها نشاًت می‌گیرد. اضطراب، درون داد، پردازش اطلاعات و برون داد را تحت تاًثیر قرار می­دهد و دقت، یادگیری و عملکرد کلی فرد را مختل می‌کند. در این مقاله می‌کوشیم وجوه تمایز میان اضطراب به طور عام از یک سو و اضطراب به هنگام یادگیری زبان خارجی از سوی دیگر را نشان دهیم. اما تلاش اساسی ما در این مقاله مبتنی بر ارائه­ی ویژگی های اضطراب در موقعیت فراگیری زبان خارجی است.

کلیدواژه‌ها


Baddeley, A.,  La Mémoire Humaine : théorie et pratique, P.U. de Grenoble,1993, traduction de l’anglais sous la direc. de S. Hollard.
Bonis, M. de, Connaître les émotions humaines, Liège, Mardaga éditeur, 1996.
Horwitz, E. / Horwitz, M. & Cope, J., «Foreign language classroom anxiety», in The Modern Language Journal, 1986, n° 70.
Izard, C.E., Humain emotions, New York, Plenum Press,1977.
Knowles, M., L’Apprenant Adulte, vers un Nouvel Art de la Formation, Les Editions d’Organisation, 1990, traduit par F. Paban.
Le Gall, A., L’anxiété et l’angoisse, 4è éd., Paris, PUF, 1992, Coll. « Que sais-je».
MacIntyer, P. & Gardner, R., «Anxiety and Second-Language
Learning : Towards a Theoritical Clarification», in Language Learning,1989, vol. 39, n.° 2.
O’Neil, CH., Les enfants et l’enseignement des langues étrangères,
CREDIF,Didier,1993,Coll.«Langueset Apprentissage des langues»(L.A.L.)