مولیر، نمایشنامه‌نویس مدرن

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

آثار زیادی درباره­ی مولیر نوشته شده است، امّا هدف این مقاله تأکید بر اصالتی خاص است. نگارنده می‌خواهد نشان دهد که مولیر اعتقادی به عمق نمایش تراژیک و بی درمان حیات انسانی ندارد؛ و این نوع نگاه به انسان‌های قرن هفدهم محدود نمی­شود و ما را هم در بر می‌گیرد. نمایشی  که مولیر ارائه کرده، مورد توجه همه نویسندگان بزرگ است؛ و مدرنیته مولیر در همین ویژگی نهفته است. به علاوه، با مقایسه­ی شخصیت­های ژولین سورل بالزاک و تارتوف مولیر در می­یابیم که تجانسی میان عشق این دو چهره­ی داستانی وجود دارد. این مدرنیته شامل حال دون ژوان، قهرمان  نمایشنامه­ی دیگر  مولیر نیز می­شود که طی قرن‌ها مورد­ستایش فراوان قرار گرفته است. این نمایشنامه به مسایل ماوراء طبیعی عمده­ای، بخصوص به مبارزه­ی دون ژوان با تقدیر می پردازد. عصیان دون ژوان نمادی از سرنوشت غمبار و بی معنای زندگی انسانی است.

کلیدواژه‌ها


Camus, Albert, Le Mythe de Sisyphe, Paris, 1942.
Goldman,  Lucien: Dieu Caché, Paris: N.R.F., 1971.
Ikor Roger: Molière Double, Paris: P.U.F., 1977.
Molière, Dom Juan, Paris: Hachette, 19992.
Molière, Le Tartuffe, Paris: Hachette, 1992.
Sartre, Jean-Paul, Les Mouches, Paris: Gallimard, 1947.
Stendhal, Le Rouge et le Noir, Paris: Garnier Flammarion, 1964.
Teyssier Jean-Marie: Réflexions sur Dom Juan de Molière, Paris: A.G.
 Nizet, 1970