تاثیر آموزش الفبا در ابتدای یادگیری زبان فرانسه، از نظر زبان آموزان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه اصفهان

2 کارشناس ارشد آموزش زبان فرانسه

چکیده

این مقاله در جستجوی پاسخ این پرسش است که آیا به تعویق انداختن آموزش الفبا می­تواند یادگیری زبان فرانسه نزد فراگیران ایرانی را دچار اختلال کند یا خیر. رویکرد ارتباطی بر اساس هدف روش شناختی خود اهمیت ویژه­ای به توانش ارتباطی زبان فرانسه، به عنوان زبان دوم، می­دهد. تأخیر در آموزش الفبا در کتاب­های مبتنی بر این روش از این دیدگاه نشأت می­گیرد. اهمیت آموزش سریع الفبا با این توجیه صورت می­پذیرد که الفبا به عنوان در ورودی زبان خارجی تلقی می­شود. فرضیه­ی ما بر این است که برای فراگیران ایرانی که زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی یاد می­گیرند، آموزش الفبا در ابتدای یادگیر می­تواند به آنها کمک کند تا دستخوش مشکلات و اشکالات نخستین روزهای یادگیری زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی نشوند. برای این منظور پرسش­نامه­ای میان 115 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان توزیع گردید. بر اساس نتایج، پاسخ دهندگان ترجیح می­دهند که الفبا را در ابتدای یادگیری­شان فرابگیرند.

کلیدواژه‌ها