کاربرد رویکرد کنشی در ایران و مشکل مهارت دستور زبان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکترای دانشگاه تربیت مدرس تهران

چکیده

طبق چارچوب مشترک اروپا در رویکرد زبان های اروپایی، مهارت دستور زبان یکی از عناصر تشکیل دهنده مهارت ارتباطی است؛ مهارتی که هدفِ آموزش و یادگیری زبان در نظر گرفته می­شود. این مقاله به نقش دستور زبان در کلاس زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی در ایران و نحوه تدریس آن در مِتد Alterego می­پردازد. این مِتد از چند سال پیش تا کنون در ایران تدرِس می­شود؛ با این همه، همانند ساِیر متد­های یادگیری زبان فرانسه عاری از نقص در زمینه دستور زبان نیست. این دلیل مهمی است که برای جبران این نقایص، مدرس به کتاب­های دستور زبان متوسل شود. نتایج  این تحقیق که زبان آموزان و مدرسان زبان فرانسه را تحت پوشش قرار داده است بیش از پیش این نقائص را در بخش­های دستور زبان این مِتُد آشکار می­سازد که از مهم ترین آنها می­توان به ناکافی بودن توضیحات و تمرین­های مربوط به دستور زبان اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها