رئالیسم آگاه در اجراهای تئاتری معاصر

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشهای نمایشی دانشگاه تهران

2 استادیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

واقعگرایی در تئاتر به معنای تئاترِ واقعی نیست. هیچ واقعیتی نمی تواند بدون اینکه تحریف شود حتی در نزد متعصب ترین رئالیست ها بر روی صحنه اجرا گردد. آنهایی که از ناتورالیسم به عنوان یک پدیده مبتذل در هنر نام می برند به دنبال شیوه ای از واقعگرایی هستند که از واقعیت روزمره تقلید نکند بلکه آگاهانه واقعیتی را بیافرینند که سوای اینکه توهمی از واقعیت را ایجاد می کند به نقد واقعیت هم بپردازد. از این رو، رئالیسم آگاه قصد دارد واقعیت پیرامونش را بر اساس ارتباط علت و معلولی نقد و افشا نماید. در این ارتباط است که رئالیسم تقلیدی به « رئالیسم آگاه » تبدیل می شود. دراین پژوهش، سعی داشته ایم به شیوۀ قیاسی، واقعیتِ خام را با واقعیتِ آگاه تحلیل نماییم. بدین منظور، پس از تلاش برای ارائه تعریفی از واقعیت و هنر واقع گرا و با معرفی نظریات مطابقت و موافقت در رئالیسم و اجراهای رئالیستی، تحول تئاتر واقع گرا از مدل سنتی تا مدرن آن را مورد مقایسه قرار داده ایم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


BECKER, G.-J., Documents of Modern Literrary Realism, Princeton, Princton University Press, 1963.
BROOK, P. & CARRIERE, J.-C., The Conference of the Birds, Chicago, The Dramatic Publishing Company, 1982.
BROOK, P., There are no Sercrets, London, Methuen, 1993.
DORT, B., Théâtre réel, Essais de critique 1967-1970, Paris, Seuil, 1971.
GROTOWSKI, J., Vers un théâtre pauvre, traduction française de B. Levenson, Claude, Lausanne, L’Age d'Homme, 1971.
GRANT, D., Realism, London, Methuen, 1970.
JACQUOT, J., Réalisme et poésie au théâtre, Paris, Centre national de la recherche scientifique, 1967.
KIRCHNER, Y. & PRUVOST-BEAURAIN, J.-M. (dir.), Encyclopaedia universalis, Corpus 19, Paris, 2002.
LEVIN, H., The Gates of Horn, New York, Oxford UP, 1963.
MAUPASSANT, G., Pierre et Jean, Oeuvres, Paris, Éditions Complexe, 1888.
MENDILOW, A. A. , Time and the Novel, London, Peter Nevill, 1952.
PRIGENT, C., Une erreur de la nature, Paris, POL,1996
RANVAUD, D., «Brook's Remarkable Men«, Framework, issue 9, 1978.
SAISON, M., Les Théâtres du réel : pratiques de la représentation dans le théâtre contemporain, Paris, L’Harmattan, 1998.
SARTRE, J.-P., « Qu'est-ce-que la littérature? », in Situations II, Paris, Gallimard, 1948.
SOLTANI SARVESTANI, M.-M., Réalité stylisée dans le théâtre réaliste contemporain: effet de la stylisation sur la révolution de la mise en scène et du jeu d’acteur réaliste du XIXe siècle à nos jours, thèse de doctorat, sous la direction de Bernadette Rey-Flaud, Université d’Avignon, 2008.
STEVENS, W., Opus Posthumous, New York, Knopf, 1957.
VATTIMO, G.,  Éthique de l’interprétation, Paris, La Découverte, 1991.
WELLEK, R., »The Concept of Realism in Literary Scholarship« in Concepts of Criticism, New Haven, 1963.