خصوصیت فضای داستانی در سه اثر کولت : پیچک های تاک ، گندم نارس ، سیدو

نوع مقاله : نقد

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه زبان و ادبیات فرانسه، واحد علوم و تحقیقات تهران

2 دانش آموخته دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، گروه زبان و ادبیات فرانسه، واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

مطالعه­ی مکان به عنوان یکی از بخش های پر اهمّیت بررسی آثار ادبی شناخته می­شود. زیرا مکان و چگونگی به تصویر کشیده شدنش در رابطه ای مستقیم با مفاهیم و معانی متعددی در دنیای ادبیات قرار می­گیرد. ارتباط مکان با فضای خود زندگی نامه­ای و خود تخیلی در آثار کولت، به مکان اهمّیتی دو چندان می­دهد و درست به همین علت در سیدو، پیچک­های تاک و گندم نارس، سه اثر مهم از این نویسنده­ی زن قرن بیستم، مکان تبدیل به مفهومی چند وجهی می­شود. در میان سه اثر یاد شده، سیدو اثری خود­زندگی­نامه­ای و پیچک­های تاک و گندم نارس خود تخیلی هستند. در همین راستا و درمقاله­ی حاضر کوشیده­ایم تا با استفاده از شیوه نقد ژان پیر ریشارد و باشلار، به بررسی مکان و ساختار آن و همچنین چگونگی وصف آن در این سه اثر بپردازیم. با این دید که این بررسی ما را در درک هر چه عمیق تر دنیای خیالی نویسنده، شخصیّت و حالات او و به خصوص جایگاه مکان در بازنویسی خاطرات در قالب رمان یاری رساند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


BACHELARD, Gaston, La terre et les rêveries de la volonté, PUF, 1967.
BROSSE, Gigleux Véronique, Aspects et Enjeux de la Pastorale dans l’œuvre de Colette, Université de Nancy 2, 2011.
BUTOR, Michel, Répertoire II, Paris, Minuit, 1964.
COLETTE, Le Blé en herbe, Paris, Flammarion, 1974.
-          Les Vrilles de la Vigne, Paris, Hachette, 1961b.
-          Sido, Paris, Hachette, 1961a.
DEL CASTILLO, Michel, Colette, une certaine France, Paris, Stock, 1999.
FARASSE, Gérard, Le texte enchanté, Sido et les Vrilles de la Vigne, Paris, Ellipses, 1990.
PELISSIER, Gérard, Colette et l’écriture autobiographique in Analyses et réflexions sur Colette, Paris, Marketing, 1990.
POULET, Georges, L’Espace proustien, Paris, Gallimard, 1963.
RESCH, Yannik, Corps féminin, corps textuel, Paris, Klincksiek, 1973.
RICHARD, Jean-Pierre, Pages paysages, Paris, Seuil, 1984.
ROGER, Alain, Court traité de paysage, Paris, Gallimard, 1997.