نیازها و خطرات احتمالی بکارگیری زبان مادری در کلاس زبان فرانسه بررسی موردی: ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس تهران

2 دانشیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس تهران

چکیده

در هر یادگیری و آموزش زبان بیگانه، سوالی که به ذهن متبادر می شود بکارگیری یا عدم استفاده از زبان مادری است. نظرات متخصصین در این خصوص متفاوت است، برخی این روش را مضر ومخرب می دانند، سایرین همواره از آن دفاع کرده، آن را مبرهن و حتی اساسی بیان می کنند.
موضع گیری مدرس در اینجا اهمیت فراوانی دارد چرا که این موضع گیری می تواند رویکردهای آموزشی زبان آموزان را تغییر دهد و یادگیری آن­ها را تسهیل یا با مشکل مواجه کند: تسهیل با یافتن نقاط مشترک و تعامل میان زبان مادری و زبان بیگانه. اما تاکید بیش از حد بر زبان مادری می تواند زبان بیگانه را کاملا به حاشیه براند.
هدف این تحقیق شفاف سازی این مسئله در آموزش زبان، با بررسی نقاط قوت و ضعف استفاده از زبان مادری در کلاس زبان فرانسه با مخاطبان فارسی زبان است. پس از ارایه تحلیل های مختلف، مثال ها و پرسشنامه (پاسخ داده شده توسط مدرسین زبان فرانسه درموسسه های ایران) این کار را تکمیل می­کند تا به این پرسش که "چه هنگام و در چه موقعیتی از یادگیری و آموزش زبان بیگانه می بایست از زبان مادری استفاده و از بکارگیری آن صرفنظر کرد؟" پاسخ داده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


AGILDERE, S., La notion du sens dans la théorie interprétative et dans l’approche communicative: ses reflets sur “la traduction pédagogique”, Université d’Ankara, 2004.
BENAMMAR, N., « L’enseignement/Apprentissage du FLE: Obstacles et Perspectives », Synergies Algérie n° 7, pp. 277-288, 2009.
CASTELLOTTI, V., « Langues étrangères et français en milieu scolaire: didactiser l’alternance ? » Etudes de linguistique appliquée, n°108, 401-410. Paris, 1997.
-           La langue maternelle en classe de langue étrangère, Paris, CLE International, 2001.
CHEVRIER, Jacques et al., La description des styles d’apprentissage, Université de Québec, 2003.
COLLOQUE, Profils d'apprenants, actes du IXe Colloque international Acquisition d'une langue étrangère, perspectives et recherches, mai 1993, Université de Saint-Etienne
KOLB, David, Experiential Learning, Prentice Hall, 1984.
LANDOWSKI, E., Passions sans nom, Essais de socio-sémiotique III, Paris, PUF, 2004.
MAINGUENEAU, D., Analyser les textes de communication, Paris, Nathan, VUEF, 2002.
MERLEAU-PONTY, M., Phénoménologie de la perception, Paris, Gallimard, 1945.
ONYEMELUKWEI, Catherine, « La méthode communicative et l'élève de FLE en contexte multilingue », Education et Sociétés Plurilingues, n°12-juin, 2002.
SPINOZA, B., L’Éthique. Paris, Gallimard, 1945.
WIDDOWSON, H.-G., Une approche communicative de l’enseignement des langues, Paris, Didier, 1991.
VYGOSTKI, Lev, Pensée et langage, Paris, Terrain-Messidor, 1985.